Berdiri di lereng bukit

Al-fatihah dan salam kepada penghuni kuburan   merupakan kalimat awal yang kuluahkan sebelum memasuki perkuburan Kg. Sungai Kebun. Di lereng bukit perkuburun, pemandangan pada waktu pagi yang dingin begitu indah. Pemandangan yang indah terarah ke Kampung Air kerana berlatar belakangkan masjid Tamoi, masjid SOAS, Yayasan SHHB malahan keadaan kampung air itu sendiri  yang menjadi tarikan pelancong disebabkan binaannya di atas air  yang unik  serta seni bina Melayu Brunei yang tersendiri. Aku sebagai rakyat NBD tetap terpegun sekalipun sudah berpuluh-puluh kali menjejaki jeti dan titi  ketika menerokai kampung air. Aku tidak pernah lenguh menikmati keindahannya

Selain pemandangan kampung air yang indah sekalipun nampak usang, nun jauh di sana, aku dapat menyaksikan bangunan tersegam indah di lereng bukit yang selama ini belum pernah kusaksikan sebegitu jelas. Bangunan yang berkubah keemasan memang sudah kukenali malahan aku pernah menjejakkan kaki ke kawasan tersebut tahun lepas ketika jemaah haji menjadi tetamu untuk junjung ziarah. Namun bangunan yang beratap biru dan hijau belum pernah kuziarahi, hanya pagi itu aku menyaksikan kedudukannya yang sebenar.

Selain daripada bangunan yang tidak pernah kusaksikan, terdapat lagi sebuah bangunan berdiri megah sekilpun masih dalam pembinaan namun sudah cukup meyakinkan yang bangunan itu  akan menjadi mercu keindahan senibinanya mungkin bisa saja menenggelamkan keindahan Taj Mahal yang menjadi lambang cinta Shah Jahan kepada isterinya Mumtaz Mahal yang terkorban ketika melahirkan zuriatnya yang ke-14.

Leave a comment

Filed under Kenangan, Lensa

Komen anda: