Telaga Pasir Sarangan

Telaga Sarangan terletak di Magetan, Jawa Timur, tepatnya di kaki Gunung Lawu. Jika dari Kota Magetan, telaga ini berada sekitar 16 kilometer. Sepanjang perjalanan,  Kita akan disuguhkan pemandangan indah di sekitar Gunung Lawu.

Telaga ini luasnya sekitar 30 hektar dengan kedalaman 28 meter. Telaga atau tasik ini sangat luas dan cantik. Apa yang membuatnya semakin cantik adalah bukit yang menghijau yang mengelilingi telaga. Tambahan pula udara dingin yang menyelimuti telaga membuat pelancong atau pelawat semakin seronok berlama-lama di sana.

Ada banyak aktiviti yang boleh wisatawan lakukan ketika berada di Telaga Pasir Sarangan.Di sana terdapat kuda untuk di sewa. Aku sendiri telah menunggang kuda mengelilingi tasik, ini adalah kali pertama aku menunggang kuda malahan aku dilepaskan bersendirian setelah diajar oleh pemilik kuda bagaimana cara menunggang yang betul. Aku begitu seronok mendengar bunyi  lekukan telapak kuda setiap kali ia melangkah. Kuda dapat kuolah ke kiri dan ke kanan mengikut rentak dan naluriku, perlahan dan cepat kuda yang sudah dilatih akan mengikut saja arahanku. Seronok. Selain itu aku dan teman-teman sempat juga menaiki perahu motor mengelilingi kawasan tasik yang luas.

Bagi yang ingin menginap, di sekitar Telaga Pasir Sarangan telah terdapat banyak penginapan. Jika ingin membeli barang hadiah atau suvenir, ada banyak toko suvenir tersedia di Telaga Warna.Restoran ‘Rejeki’ menjadi tumpuanku untuk makan santai sambil berehat minum STMJ (susu telur madu dan halia) panas.

Telaga Pasir Sarangan juga memiliki legenda yang menarik. Menurut kepercayaan masyarakat setempat, telaga ini terbentuk karena suami istri yang berubah menjadi naga.

Pada malam hari dikedinginan hembusan angin aku sempat makan satey bersama teman-teman. Sepiring  satey  10 cucuk bersama ketupat hanya BND 1.20. Di sinilah juga kali pertama aku makan satey kelinci atau  satey arnab. Rasanya seperti satey ayam.  Kawasan wisata ini lebih ramai pengunjung pada hujung minggu manakala pada hari-hari biasa kawasan ini akan lengang setelah waktu senja.

sg9

sg8

sg7

sg6

sg5

sg4

sg3

sg2

Daie, hafiz lagi alim : Ust. Shukri & Ust. Umair

sg1

Foto yang dicetak berharga IR10,000

Leave a comment

Filed under Aku, Kenangan, Rencana

Komen anda:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s