Kisah Kantong Kecil Sayyidina Abu Hurairah رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

Sayyidina Abu Hurairah رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ berkata : Musibah terbesar dalam hidupku ada 3 iaitu :

  1. Wafatnya Rasullullah saw.
  2. Meninggalnya Sayydina Ustman bin Affan r.a.
  3. Rumahku terbakar, hartaku dicuri dan hilanglah kantong kecilku.

Sahabat lain tertawa mendengar musibah terbesar Abu Hurairah r.a hanyalah sekadar hilangnya kantong kecil miliknya. Sahabat ingin tahu sebab kantong kecil hilang adalah musibah terbesarnya?

Abu Hurairah رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ menjawab: Aku pernah berpergian bersama Rasulullah ﷺ. Aku telah menaruh ke dalam kantong kecilku sebanyak 20 biji kurma. Dalam perjalanan Rasulullah ﷺ bertanya : Apa itu wahai Abu Hurairah? Aku menjawab, “Kurma Ya Rasulullah.” Rasulullah ﷺ meminta kepadaku agar aku mengeluarkan kurma yang ada di dalam kantong tersebut, aku terus mengeluarkan kurma tersebut. Kemudian Rasulullah ﷺ meniup kurma tersebut satu persatu sambil membacakan doa. Rasulullah ﷺ berkata : Jika kamu lapar, masukkan tanganmu ke dalam kantong, jangan ditumpahkan. Semenjak daripada itu aku mengambil kurma dari dalam kantong tersebut, isinya tidak pernah habis, bahkan sampai Rasulullah ﷺ wafat. Seterusnya wafat pula khalifah-khalifah, kurma tersebut tetap tidak habis, setelah Sayyidina Ustman رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ wafat, kantong kecilku tersebut juga hilang. Aku tahu bahawa kurma tersebut bersumber daripada 20 biji kurma yang telah didoakan oleh Rasulullah ﷺ. Ketahuilah aku telah memakannya yang bijinya saja dikumpulkan jumlahnya sebanyak 100 karung.

Allohumma sholli ‘ala sayyidina Muhammad wa’alaaalihi washohbihi wasalim.

Salam Maal Hijrah 1442

Sumber :- Sirah Sahabat Nabi ﷺ.

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Komen anda: