Senja di Pantai Jerudong

Sudah sekian lama aku tidak memfoto pada waktu senja, lebih-lebih lagi selepas fardhu Maghrib. Petang kelmarin aku terfikir untuk memfoto suasana waktu senja selepas fardu maghrib, aku mencari lokasi yang berdekatan dengan masjid ternyata di Pantai Jerudong ada surau berdekatan dengan pasar basah.  Bersolat di surau bukan seperti di masjid kerana di masjid sudah ada Imam khusus, sebaliknya di surau tidak begitu. Ketika aku hendak bersembahyang sudah ada beberapa orang Bangla bersembahyang, mereka solat berasingan aku menyangka mereka sembahyang sunat aku menunggu sehingga mereka selesai, ketika mereka selasai solat aku ingin tahu sama ada mereka sudah melakukan solat fardhu. Aku berasa hampa atas jawapan mereka, sepatutnya kalau ada beberapa orang dalam rumah ibadat yang afdhal ialah solat berjamaah bukan solat bersendirian. Antara beberapa orang Bangla tersisip juga seorang bangsa kita, Melayu yang juga sembahyang bersendirian yang selesai lebih awal  menyebabkan akhirnya aku juga terpaksa melakukan perkara yang sama kerana tiada orang lagi untukku solat berjemaah sekalipun masih masih ramai para peniaga dan pelanggan di pasar basah, namun tidak ada yang datang ke surau hatta  sehingga aku selesai mengerjakan solat Maghrib. Aku tidak dapat menafikan mereka sedang sibuk dan akan melakukan solat setelah pulang ke rumah, ditambah lagi ada sesetengah orang kita yang  cukup sekadar membaca “Subhanallah, Walhamdulillah, Wallahuakbar”sebagai pengganti sembahyang. Namun perintah Allah SWT, tetap perintah yang wajib dipatuhi. Dalam hal solat tiada kompromi.

Cahaya kemerahan beransur gelap, aku melangkah turun ke kawasan pantai, mujur ombak laut tidak begitu bergelora. Aku sempat memfoto ‘longshot’  ke arah barat. Tiada objek khusus selain tambak penghadang hakisan berserta beberapa pohon pokok. Aku pulang sebelum waktu Isya kerana selapas waktu tersebut seorang teman dari Belait berjanji untuk bertandang ke rumah.

Leave a comment

Filed under Lensa

Komen anda: