Senja di halaman rumah

Tumbuhan renek yang menghasilkan bunga berwarna merah berjambul putih menraik perhatianku. Bunga ini tumbuh di tebing parit di halaman rumah. Namun, aku tidak tahu apakan nama bunga renek ini dan apakah pula khasiatnya? Biasanya kalau bunga yang disukai oleh binatang seperti semut atau kerangga pasti ada khasiatnya.

Ubi kayu berisi kuning yang tumbuh di sepanjang pagar halaman menjadi pelindung dan tempat burung bertinggir rupa-rupanya juga menjadi pelindung kepada belingkasa. Belingkasa ini mungkin senang tinggal dan menatap di pepohon ubi dikeranakan terdapat serangga yang berkeliaran di kawasan tersebut yang menjadi sumber rezeki baginya.Pokok-pokok ubi berisi kuning walaupun tumbuh subur, aku belum pernah memungkangnya apatah lagi untuk menggalinya. Namun ada juga beberapa orang jiran yang meminta izin untuk mengambilnya dan sudah pasti mengambilnya secara percuma, kerana selama ini Tuhan yang maha Rahim menciptakan pepohon tersebut juga secara percuma.

Sedar tidak sedar beberapa jenis tumbuhan herba dan sayuran yang berkhasiat juga tumbuh di halaman rumah, antaranya lada susu, kunyit kuning, kunyit putih, kintan, cangkuk, pokok kari, pandan pewangi halaman rumah, cangkuk dan beberapa jenis ulam malahan sejenis pokok herba yang berduri lembut  yang  berkhasiat sebagai penyembuh kanser juga tumbuh subur  di sebalik pepohon pisang. Ulam penggaga juga tumbuh melata di luar kawasan halaman yang entah dari mana datangnya. Baru-baru ini tumbuh pula beberapa pohon kepayas yang semamangnya dicambah oleh burung yang menjadi penghuni setia di halaman rumah.

Leave a comment

Filed under fotorafi, Pilihan

Komen anda:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s