31-12-2014

Dunia Semantara Akhirat Kekal Abadi….

Alif, laam raa. (Ini adalah) Kitab yang kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (iaitu) menuju jalan Tuhan yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.  (Surah Ibrahim: 1)

Tahun ini usiaku meningkat lagi. Siang tadi sempat juga aku membeli senaskah Al-Quran Al-Karim Dengan Panduan Waqaf & Ibtida’. Kitab inilah satu-satunya yang kutemui menjelaskan tentang waqaf dan ibtida’ yang jelas. Beberapa naskah tafsir al-Quran yang kumiliki, maklumlah aku bukan orang arab yang mengerti bahasa Al-Quran, aku terpaksa merujuk daripada berbagai  tafsiran untuk lebih mendalaminya. Seingatku Tafsir Al-Azhar sudah kubeli  pada pengakhir tahun 80-an dan hanya tahun 2013 aku memiliki Tafsir Ibnu Katsir. Walaupun begitu membaca al-Quran adalah menjadi wajib padaku untuk mengkhatamknnya sama ada aku faham atau tidak, paling minimal dua kali setahun. Namun begitu setiap kali mengkhatam aku akan bermula dengan al-Fatihah dan seterusnya membaca semula surah al-Baqarah, ini bermakna aku akan tetap membaca, dan terus membaca kitab suci ini setiap hari walaupun hanya satu ayat, satu ain, satu lembar;  paling kurang , sekiranya aku kesuntukan masa, aku akan menyelak dan mencium al-Quran.

Membaca Al-Quran memang tidak dapat dinafikan punya keistemewaan dan kelebihan, antaranya daripada Ibnu Umar r.a. berkata, sabda Rasulullah s.a.w, “Sesungguhnya hati ini berkarat seperti mana berkaratnya besi apabila terkena air, seorang sahabat bertanya, “bagaimana menghapuskan karat tersebut’? Jawab Nabi s.a.w., banyakkan mengingat mati dan membaca al-Quran.”

q1

q2

q3

q4

Leave a comment

Filed under Renungan

Komen anda:

