Merarap Hotspring, Lawas

Perjalanan ke Merarap dari pekan Lawas memakan masa 2 jam setengah, tertakluk kepada keadaan, kebetulan ketika aku ke sana hujan turun sepanjang hari. Aku di kota Lawas lebih kurang jam satu petang dan sampai di Merarap Hotsping mendekat pada pukul 4 petang. Jalan tanah licin sera berhangilut membuatkan aku memandu agak perlahan tambahan inilah kali pertama aku menuju ke Merarap, tambahan kawasan jalan balak yang mempunyai peraturan mereka tersendiri, ada kalanya ikut di lorong kiri, ada kalanya di lorong kanan. Kawasan jalannya berbukit bukau serta berselekoh. Oleh kerana pemandangan yang indah serta cantik membuatkan jarak yang jauh terasa dekat.

Sesampai di Merarap kami menyewa bilik no 7 berserta hidangan makan malam. Tidak lama selepas itu, pertama-tama yang kubuat adalah menukar pakaian untuk berendam di kolam air panas. Aku berendam dan berendam sehingga puas. Seronok! Jam 6 petang makan malam sudah disediakan, ikan dan ayam goreng kampung, sayur kacang dan sawi tumis serta terong gorang sungguh menyelerakan, lazat! Sebelum tidur kopi panas disediakan. Malam yang dingin, sejuk tanpa pendingin hawa, tanpa kipas, tanpa TV, tanpa radio hanya bunyi tangil serta deruan air sungai mendodoikan tidur malam di Merarap. Esok paginya seawal 5:15 pagi aku sudah mandi, berendam di kolam air panas. Semasa aku turun untuk mandi Pengurus Hotspring sudah awal menyapaku, dialah yang menemani kami berbual dan bersarapan pagi selain daripada pekerja geologist dari Negara China yang membuat kajian di sana.

mr8

mr3

mr5

mr6

mr2

mr4

mr11

mr10

Leave a comment

Filed under Kenangan, Pilihan

Komen anda:

