Tarik Kalat, Tutong

Sebelum waktu Asyar aku sempat singgah di pekan Tutong. Kebetulan hari ini Perlawanan Tarik Kalat Tradisi Peringkat Tutong disayembarakan. Aku singgah seketika, memandangkan azan Asyar berkumandang, aku bergegas menyahut panggilan seruan suci yang berkumandang dari arah baruh. Masjid jamie Pekan Tutong terletak di kawasan baruh bukit hanya beberapa ratus meter dari tempat tarik kalat diadakan di padang SM. Muda Hashim. Walaupun kawasan masjid tidak jauh, namun orang ramai tidak berganjak daripada meninggalkan sayembara tersebut untuk solat berjemaah.

Pernah beberapa tahun dahulu,  terjadi peristiwa yang menyayat hati yang mana salah seorang penonton tersungkur akhirnya meninggal dunia ketika menyaksikan sayembara tarik kalat di tempat yang sama. Aku mengenali orang tersebut kerana aku sering melihatnya bersembahyang berjemaah di masjid, terutama waktu maghrib malahan beliau antara orang yang selalu sembahyang Subuh berjemaah. Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas beliau.

Selapas solat Asyar aku bergegas untuk menyaksikan sayembara peringkat akhir namun aku terasa dahaga, mahu tidak mahu aku terpaksa singgah di kedai makan untuk mengalas perut. Ternyata di restoran tempatku singgah hanya seorang tukang masak yang bertugas, orderku yang sepatutnya siap dalam beberapa minit akhirnya mengambil masa yang lama. Aku patah hati. Aku memberitahu pelayan agar membatalkan apa yang kuminta sebelumnya. Tukang masak memohon maaf dan meminta aku menunggu seketika, yang ternyata dia bergegas menguruskan segala orderku.

Usai sahaja melunaskan bayaran di restoran aku bergegas ke Padang SM Muda Hashim untuk menyaksikan sayembara Tarik Kalat Tradisi. Perlawanan terakhir Kumpulan C’ sedang berlangsung   antara gabungan ABDB dengan  Tim Mega Power, Sungai Kelukos.  Kedua-dua tim sama gagah, sama kuat namun akhirnya tim gabungan ABDB menjuarai perlawanan tersebut. Setiap juara kumpulan akan mewakili daerah Tutong ke perlwanan Kebangsaan. Aku mengucapkan tahniah kepada yang berjaya termasuk belia-belia dari kampungku, yang juga menjuari dalam kategori  mereka.

Tim Gabungan ABDB

Tim Mega Power

Belia kampungku yang menjuarai dalam kategori kumpulan mereka.

Leave a comment

Filed under Juara

Komen anda:

