Kursus: InDesign

Minggu lepas, aku berada di Infomas menghadiri kursus  kendalian IPA berkaitan dengan  Adobe InDesign. Adobe bukanlah asing bagiku khusunya Photoshop, hanya untuk kursus InDesign inilah kali pertama aku menghadirinya. Aku bukan seorang designer, namun kursus begini amat berguna bagiku.

Mereka yang hadir berkursus terdiri daripada designer dari jabatan-jabatan kerajaan seperti Jabatan Percetakan, DBP, UBD. MTSSR dan jabatan-jabatan yang lain. Para peserta mengenaliku sebagai jurufoto.. ops! Aku tidak mengenalkan pekerjaanku kepada mereka  aku hanya menyebut nama jabatan tampatku bertugas. Namun caraku mengendali komputer kekawan sekursus mengetahui bahawa aku mahir menggunakan komputer, oleh sebab itu dalam hal kerja berkumpulan (Kumpulan 2)  aku akan menjadi orang penting mengendalikan komputer, kekawan  hanya memberi idea dan pandangan.

Ada beberapa projek telah diberikan antaranya membuat: Business card, CV, poster, jemutan kahwin dan yang lainnya. Daripada segi idea, ideaku agak out of box, kerana aku  tidak ingin meniru gaya design tradisi yang  begitu hampir sama sejak berabad-abad lamanya.  Dalam bab design, kita perlu mendesign bukan meniru stail orang lain. Majlis penyampain sijil dilangsungkan pada akhir sisi kurus, hari Khamis petang.

Leave a comment

Filed under Aku

Komen anda:

