Tasik Bedanu

Sudah beberapa kali aku  mencuba untuk melihat suasana tasik Bedanu -Kg. Mungkom, Kiudang. Seingatku sudah empat kali aku mencuba sejak tahun 2007, ketika itu jalan masih lagi berlumpur dan berlopak,  paling jauh aku sampai hingga di bukit pertama yang mana sekarang tertampal papan penyata ‘ Welcome to Tasik Bedanu’. Ketika itu, aku terpaksa berpatah balik kerana aku tidak pasti di mana letaknya tasik tersebut. Hanya pada hari Ahad, 30hb Ogos 2009  bersamaan 9 Ramadhan baharulah aku sampai di Tasik Bedanu.

Suasana sepi menyelubungi kawasan hutan Tasik Bedanu, hanya sekali sekala kedengaran bunyi tangil memecah keheningan. Aku sampai pada jam 1:40 pm. Kereta boleh sampai ke kawasan tasik kerana batu kelikir sudah dibubuh sepanjang jalan kecil menuju ke sana. Tasik Bedanu hanya terletak di kawasan kaki bukit. Berjalan kaki menuruni bukit  dari letak kereta mengikut denai memakan masa  tiga atau lima minit untuk sampai ke kawasan tasik.  Beberapa buah pondok sudah tersegam bagi kegunaan melepaskan lelah sambil berehat.

Tasik Bedanu belum diteroka sepenuhnya, kawasannya terasa sempit kerana dikelilingi oleh  lurah bukit. Kemudahan yang lain seperti  tandas  yang ada tidak sesuai kedudukannya. Aku mengambil masa  berehat seorang diri menikmati keindahan alam. Tiada pengunjung lain ketika itu, mungkin ketika itu orang ramai sedang berehat sambil berpuasa. Memang terasa letih juga semasa pulang, tambahan bukit yang didaki terasa menjulang , kaki yang dihayun terasa lemah, namun sisa-sisa tenaga sahur masih ada untuk sampai hingga ke sungkai.

tb1

tb2

tb4

Leave a comment

Filed under Kenangan

Komen anda:

