Regional Innovative Teachers Conference Sharing Session

Aku menerima pesanan ringkas (SMS) pada hari Sabtu dari Kementerian Pendidikan, aku diminta memberi sedikit perkongsian tentang hasil projek semasa mengikuti Persidangan di Kuala Lumpur yang kuhadiri pada bulan Mei yang lalu. Kebetulan juga semasa persidangan tersebut kumpulan kami dinobatkan sebagai Runner Up bersama satu kumpulan yang lain. Sebenarnya aku hanya sambil lewa saja pada hari tersebut, aku tidak menyediakan bahan yang akan dikongsi sama kerana bahan presentasi ‘Power Point’ masih kusimpan dalam komputer ribaku. Ini semua kerana akulah yang membuat Power Point untuk presantasi semasa di Kuala Lumpur. Tambahan pula aku menyangka yang hadir hanya guru-guru ICT. Biasanya kalau sesi kongsi sama tidak begitu ramai yang hadir.

6 Julai, pagi-pagi lagi aku menyiapkan kerja untuk dikongsi sama, aku mengumpul gambar-gambar dari internet, menyusun presentasi power point kerana pada jam 2:00 petang aku akan mengongsikan tiga bahagian: Bahagian 1. Senerio Semasa Persidangan (slide show). Bahagian 2. Pembentangan ICT & TEACHERS : What’s The Reality ? What Does The UNESCO Do?’ oleh Gwang Jo Kimor, Pengarah, UNESCO Bangkok (http://www.unescobkk.org/education/ict) dan Bahagian 3. projek kami yang bertajuk: Identity and Multiculturalism.

Aku hanya menyedari ketika berada di bilik Persidangan Kementerian Pendidikan bahawa tetamu Kehormatnya ialah Setia Usaha Tetap (Pendidikan Teras) Datin Paduka Dyg Afsah binti Hj Abdul Majid. Datin SUT bukanlah orang asing bagiku kerana beliau pernah menjadi  Pen. Pengarah Bahagian Menengah ketika aku bertugas di Bahagian Menenegah, Kementerian Pendidikan. Namun sekarang beiau sudah bergelar Datin Paduka ditambah lagi beliau berjawatan SUT membuatkan aku sedikit kekok dan gemuruh, ditambah para hadirin yang terdiri daripada mereka yang punya kedudukan di Kementerian Pendidikan.  Untuk mengatasi rasa gemuruh, aku berbual-bual dengan kawan-kawan, aku duduk di bangku barisan belakang, sedangkan sudah ada tempat duduk khusus buatku di barisan hadapan.

Para hadiran berduyun-duyun hadir, aku memerhati sekeliling , ternyata para hadirin terdiri daripada para Pengarah, para Pegawai Pelajaran Kanan, para Pegawai Pelajaran, para Pengetua, para Guru Besar serta beberapa wakil guru ICT. Di pintu masuk sudah tersenarai nama-nama sekolah dari keempat-empat daerah yang mana kehadiran  satu kemestian bagi yang dijemput. Aku tidak menghiraukan semua itu, aku seronok bercerita dengan kekawan lama semasa bertugas di Kementerian Pendidikan. Aku memberitahu kawan-kawan bahawa aku akan mengambil masa yang ringkas menerangkan di depan, ternyata akulah peserta yang paling cepat menyelesaikan kongsi sama sekalipun aku menayangkan slide show, menyentuh tentang pembentangan wakil UNESCO dan Projek Kumpulan G1. Semasa tayangan slide show di persidangan Kuala Lumpur dan peneranganku, aku melihat dan mendengar para hadirin seronok mendengar dan ketawa, apatah lagi aku hanya menerangkan secara bersahaja tanpa script. Malahan, Datin SUT mencelah ingin tahu apakah yang dimaksudkan dengan U-Learning. Aku hanya menerangkan secara ringkas bahawa konsep U-Learning ialah pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas yang menggunakan komputer, laptop, tablet, PDA atau apa-apa jua alatan komputer yang digunakan beserta wi-fi / internet sehinggalah pengajaran menggunakan ala video-conference.

Majlis diakhiri dengan penyampaian hadiah oleh Datin SUT serta Datin Timbalan SUT kepada pemenang dan juga peserta persidangan di Kuala Lumpur.

ms1

ms2

Leave a comment

Filed under Kenangan, Sejarah

Komen anda:

