Pekan Belait

Pekan Belait, hujan begitu lebat membuatkan aku tidak singgah di kedai-kedai di sana. Pekan Belait nampak lengang ketika hujan. Pengunjung hanya duduk di kedai kopi, kalau pun tidak hanya berdiri di kaki lima. Cuaca begini memberi peluang untukku meletakkan kereta di tempat letak kereta tanpa tiket.  Beberapa inseden yang dapat ku lihat: Seorang tua dipapah oleh pekedai berbangsa India kerana tergelincir di kaki lima, semasa pulang 2 buah kereta mengalami kemalangan di kawasan Lumut, kejadian tersebut baru saja berlaku antara kereta kijang  terbalik di tengah-tengah jalan raya dan wagen merah tersasar di semak tidak jauh dari kereta kijang tersebut. Sebelum sampai aku telah diberi ‘high light’ oleh pemandu dari arah bertentangan untuk memberi isyarat ada sesuatu berlaku di depan. Aku hanya memerhatikan  tanpa memberhentikan keretaku, malahan belum ada sebuah keretapun yang berhenti, polis,bomba, ambulan belum sampai lagi. Tiada korban jiwa kulihat di bahu jalan, penumpang dan mereka yang terlibat berdiri di kawasan seberang jalan.

Apa yang menarik di Kuala Belait  sebelum pulang aku sempat makan di seberang  bangunan Wisma Yakin(?)  Aku memilih kedai makan berdekatan dengan body image(?). Aku makan ikan masak asam pedas, kari kambing dan sayur tumis sedap juga masakannya, bayarannya hanya BND4.00, murah, biasanya aku makan melebihi harga tersebut, Setelah membayar aku bertanya lagi kalau-kalau pelayan tersebut salah kira kerana aku menyangk harganya BND8.00.

Sebelum pulang aku tawaf di pekan Belait mencari kedai Soon Lee, esh! kali ini aku tidak berjumpa kedai tersebut… Aaaaahhhhh… tahun lepas aku pernah ke sana, sekarang aku tidak menemuinya, mungkin aku tersesat agaknya. Ini menununjukkan aku belum fasih lagi tentang jalan-jalan di Kuala Belait. Sepatutnya aku menggunakan talian hayat menggunakan telefon untuk mencari tempat tersebut, tapi sayang HP Samsungku  tinggal di rumah manakala HP o2  gelap saja, sejak 3 hari lepas tidak berecharged.

kb1

kb2

kb3

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Komen anda:

